Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Wielkopolski

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Opis pozycji programowej

Volkan Diyaroglu - GUERNICA EVERY DAY
Otwarcie: 20.01, 18:00

Zapiski na temat wystawy Volkana Diyaroğlu "GUERNICA EVERY DAY"

Jesteśmy nieustannie bombardowani, w każdym znaczeniu tego słowa: pociskami, opresją, przemocą, cenzurą, opiniami, przekazami wizualnymi... Jest to spuścizna XX wieku, który nadał charakter obecnemu tysiącleciu. Rany zadane światu przez tragiczną historię XX wieku mają swoją reprezentację w sztuce. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest "Guernica" Picassa. Podobnie Volkan Diyaroğlu używa swojej artystycznej ekspresji, aby przedstawić nam problemy XXI wieku. Jak ujął to Vassily Kandinsky w zdaniu otwierającym książkę "O duchowości w sztuce", "Każde dzieło sztuki jest dzieckiem swojego wieku i w wielu przypadkach matką naszych emocji".

Historia sztuki może być postrzegana jako historia przekraczania barier. W pierwszej połowie XX wieku awangardowe ruchy artystyczne stawiały ważne pytania dotyczące modernizmu oraz społecznych, politycznych i kulturowych przemian tego okresu. Artyści zmagali się ze swoimi umysłami i ciałami, dręczeni egzystencjalnymi dylematami. W pewnym momencie na przełomie lat 60. i 70. antymodernistyczni i radykalni neoawangardowi artyści stali się architektami postmodernistycznej zmiany. Volkan Diyaroğlu umieszcza swoją wystawę w tym politycznym i estetycznym kontekście.

Prace Diyaroğlu mają zmienną i rozwijającą się stopniowo narrację. Na przykład oglądając "Portret Miltona Friedmana" i "Portret Adama Smitha" w kontekście wideo i instalacji "Apocalyptic Kebab", przychodzi na myśl słynne zdanie Friedmana "Nie ma czegoś takiego jak darmowy obiad". Z drugiej strony, przeciwną interpretację tez tych ekonomistów widać w pracach "War Selfie" i "Walduś nie jest terrorystą". Każda praca artysty reprezentuje własne postrzeganie czasu i prowokuje widza do przemyśleń podczas percepcji wystawy.

Obrazy Volkana odtwarzają obecny stan świata zarówno jako przestrzeń obiektywną, jak i subiektywną. Artysta tworzy rodzaj globalnej etnografii w mikroskali. Możemy ją określić jako psychogeograficzną reprezentację, w której widz wchodzi w osobistą przestrzeń autora i porusza się pomiędzy geograficznymi, miejskimi i socjologicznymi aspektami jego doświadczeń. Diyaroglu dystansuje się od narracji zyskującej popularność w "ultra-rozwiniętym" świecie, w której sztuka postrzegana jest jako własność, a także od korporacyjnej struktury sztuki współczesnej. Pokazuje nam inny zestaw wartości, nie tylko jako asortyment dzieł postrzeganych jako kolekcjonerskie.

Coraz większe kapitalistyczne utowarowienie jest wszechobecne w naszym codziennym życiu. Jednocześnie jesteśmy narażeni na jego rozprzestrzenianie się i próbujemy z nim walczyć. Sztuka pełni istotną rolę, która polega na pokazywaniu tego procesu. W czasie kiedy system społeczno-ekonomiczny zawładnął każdą dziedziną życia, jednym z priorytetów artystów jest zwrócenie uwagi na takie aspekty życia jak zabawa, miłość, odpoczynek i marzenia.

Twórczość nie może być definiowana przez to, co z jednej strony piękne, a z drugiej jedynie funkcjonalne. Idea, że to, co piękne, podlega określonym regułom, sprawia, że w dzisiejszej sztuce jesteśmy świadkami produkcji opartej bardziej na reprezentacji niż na ekspresji. W efekcie nawet jakość sztuki stała się częścią kapitalistycznej struktury społecznej, podobnie jak ilościowy proces produkcji. W tym kontekście "Everyday Guernica" proponuje wolną i imaginacyjną trajektorię otwartą na wszystkie aspekty życia, bez wpadania w pułapkę, ani klasy rządzącej, ani pragnień produkcji kultury popularnej. Pozostawanie na tej drodze zdefiniowanej jako polifoniczna sieć możliwości, jednocześnie pluralistyczna i obejmująca wszystkie rodzaje "innych", bez wątpienia doda znaczenia naszemu życiu.

Fırat Arapoğlu

Volkan Diyaroglu urodził się w Stambule w 1982 roku. Po studiach na Wydziale Sztuk Pięknych Mimara Sinana w Stambule ukończył edukację na Facultad de Bellas Artes de San Carlos - Universidad Politécnica de Valencia, Hiszpania. Prace artysty, który będzie miał w MOS w Gorzowie 23-cią indywidualną wystawę w swojej karierze, były prezentowane między innymi w Muzeum Principe Felipe w ramach 6. edycji Festiwalu Observatori w 2005 obok takich artystów jak Gordon Matta-Clark, Paul McCarthy, Gary Hill i Dennis Oppenheim. Jego prace znalazły się w projekcie "Desafios" w Obywatelskim Centrum Sztuki Kanazawa w Japonii w 2006. W 2007 roku był częścią przedsięwzięcia pt. "Hospitalités" realizowanego przez najważniejsze muzea i instytucje sztuki współczesnej regionu Île-de-France, ze swoją indywidualną wystawą "Décalages" w Abbaye de Maubuisson w Paryżu. Po zdobyciu stypendium Paris Cité Internationale des Arts w 2008 roku, Diyaroğlu otrzymał pierwszą nagrodę na XXXV Premio Bancaja de Pintura, Escultura y Arte Digital. W 2009 roku artysta reprezentował Turcję w projekcie "Sezon turecki" we Francji indywidualną wystawą "Looking for the Heavens" oraz brał udział w targach sztuki Al Bastakiya w Dubaju z galerią Saatchi oraz 15. Biennale Cerveira w Portugalii. W tym samym roku jego obrazy zostały włączone do kolekcji Narodowego Muzeum George'a Enescu w Bukareszcie w Rumunii. Prace artysty zostały wystawione w Museum IVAM w Walencji w 2013 roku. W 2015 roku, w ramach projektu "Low Cost Diplomatic Suitcase", prace artysty zostały zaprezentowane m. in. w Melbourne Immigration Museum (Australia), New York Cervantes Institute (USA), L'Accademia Spagnola di Roma (Włochy) i CCE Santiago (Chile). Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji, Niemczech, Belgii, Singapurze, Włoszech, Portugalii i wielu innych krajach. W 2021 r. została wydana w Turcji 6- tomowa książka monograficzna obejmująca prace artysty wykonane w latach 2002-2018, pod redakcją eksperta teorii sztuki i historyka sztuki Altana A. Marcellego, oraz zawierająca teksty Mehmeta Ergüvena, Nilo Casaresa i Denisa Maksimova.

Prace artysty znajdują się w ważnych kolekcjach, a w prasie w kraju i za granicą ukazały się na jego temat liczne publikacje. Kontynuuje międzynarodową karierę, a jednocześnie od 2020 mieszka i pracuje w Gorzowie Wielkopolskim.

Kurator: Bartosz Nowak
Wystawa czynna do 12.03.2023
 
Miejski Ośrodek Sztuki
ul. Pomorska 73, Gorzów Wlkp.
mosart.pl



Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2024. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl