Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Wielkopolski

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Relacje

URODZINY MISTRZA - W HOŁDZIE CHOPINOWI
Recital fortepianowy Jerzego Godziszewskiego

21 lutego, sala koncertowa Gorzowskiej Filharmonii i piękny nastrojowy, nostalgiczny koncert urodzinowy...

Na sali nie wszystkie miejsca zajęte... Pomału gasną światła, widzowie milkną, gdy rozlega się komunikat o komórkach... nagrywaniu... programie... Zapada cisza i do fortepianu zasiada mistrz. Na początek utwory Fryderyka Chopina. Pierwszy Polonez c-moll op. 40 nr 2. Gdy pojawia się muzyka, słychać ogromną pasję i złość, płynie jakby "ciężka", ponura i tragiczna. Może nawet groźna... Ale miejscami można gdzieś odlecieć, nawet w chmury, albo do wspomnień... Ale są już brawa i teraz Ballada
As-dur op. 47. Pobrzmiewa tu jakaś taneczna radość, taka kolorowa... i tęskna... I kolejno dwa Walce (As-dur i i h-moll, op. 69) i dalej wirujemy radośnie...
Ale oto trzy mazurki (H-dur, f-moll i cis-moll, op. 63). (Było ich 57.) Inspirację do tworzenia mazurków czerpał z trzech źródeł. Pierwsze to istniejąca do końca XVIII w. tradycja mazurka artystycznego. Drugie to tradycja popularna przejawiająca się w towarzyskich śpiewach oraz tańcach balowych. Ale najważniejsze źródło to muzyka ludowa. Mazurki Chopina zawierają bardzo mocne akcenty polskie. Opierał się na słyszanych w okresie pobytu w Polsce trójwymiarowych tańcach ludowych (mazur, mazurek, kujawiak i oberek). Stanowiły one osnowę dla bardzo nowoczesnego i wirtuozowskiego przetworzenia w brzmienie, które jest rozpoznawalne przez większość melomanów na całym świecie.
Jestem zaczarowana... Ale te krótkie miniaturki szybko się kończą i już słychać Scherzo cis-moll op. 39 i mam wrażenie, że słyszę... ciszę... aby za chwilę "zobaczyć" jakiś żywioł... Jakby obok dział się okrutny dramat, pełen agresywnej furii...

A po przerwie utwory Karola SZYMANOWSKIEGO...
I znów Mazurki (cztery, od nr 13-16) op. 50. (Napisał ich 20.) Cykl ten jest uznawany za opus vitae Szymanowskiego w dziedzinie twórczości fortepianowej. Sam kompozytor często mówił o wyzwaniu, jakim było podjęcie dialogu z chopinowską tradycją gatunku mazurka. Oryginalność tych mazurków wynika przede wszystkim ze skojarzenia tanecznych rytmów mazurkowych, właściwych muzyce ludowej Mazowsza i Kujaw, z folklorem Podhala. Swoje mazurki opiera na chopinowskim modelu trzyczęściowej formy repryzowej (ABA). O specyfice tych mazurków decyduje bogata inwencja melodyczna oraz język harmoniczny. Mazurki op. 50 - to jedno z najwartościowszych dzieł ostatniego (tzw. narodowego) okresu twórczości Szymanowskiego, w którym folklor różnych regionów Polski został poddany mistrzowskiej stylizacji, przy użyciu bogatego arsenału środków nowoczesnego języka muzycznego. Są one rubaszne i żartobliwe z góralskim temperamentem. A na zakończenie Trzy utwory na fortepian op. 34. "Maski": Szeherezada, Błazen Tantris i Serenada Don Juana. Słychać delikatnie przesypujące się paciorki i jakby nadchodzącą burzę... kontrastującą ze spokojem i ciszą... I znów dzieje się coś niepokojącego... swoisty galop...
Ale to już koniec... Szkoda... I są kwiaty i potrójny bis...
I część ludzi gdzieś się spieszy... wychodzą... muszą... do... szatni... Niektórzy "przyłapani" przysiadują nieśmiało..., poczekają, są już blisko...
A mnie jest smutno, że i moje urodziny dobiegają końca... Chciałabym jeszcze się zadumać...

Jerzy GODZISZEWSKI - Finalista VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie w 1960 r. Studiował w Poznaniu i w Warszawie. Doskonalił się na różnych kursach mistrzowskich. Występował i występuje w wielu krajach Europy. Koncertuje jako solista i kameralista. Ma na swoim koncie wiele nagrań. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Nagrodzony Fryderykiem i Nagrodą Ministra Kultury - za kreatywny stosunek do muzyki K. Szymanowskiego. Za całokształt działalności odznaczony Złotą Odznaką Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. A w 2007 r. uhonorowany tytułem Doktora Honoris Causa Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.


Fryderyk Chopin - ur. 22.02. (lub 01.03.) 1810 r. w Żelazowej Woli. Zm. 17.10.1849 r. w Paryżu. Najwybitniejszy kompozytor polski. Indywidualista, łączący styl narodowy i ludowe tradycje muzyki polskiej ze zdobyczami muzyki romantyzmu.

Karol Szymanowski - ur. 03.10.1882 r. w Tymszówce. Zm. 29.03.1937 w Lozannie
Kompozytor, pianista, pedagog i krytyk muzyczny. Fascynował się orientem i starożytnością. Ale miał ogromny sentyment do wiejskiego krajobrazu Ukrainy... Dużo czerpał z wiejskiego folkloru...


Ewa Rutkowska
Mam pytanie. Dlaczego programy nie są sprzedawane zaraz przy wejściu? Tylko gdzieś w kuluarach....

21-02-2014
/ sprawozdania z tego miesiąca
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2024. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl