EUROSHORTS 2004 EUROSHORTS to największy w Polsce festiwal w całości poświęcony filmom krótkometrażowym, bardzo często niskobudżetowym i spoza głównego nurtu.
Jest to przede wszystkim kino autorskie, traktowane jako niezależna wypowiedź artystyczna, ale są to także spoty reklamowe i muzyczne - pole eksperymentalne dla nowych technik i form wyrazu. Jest to dziedzina filmu, w której dzieje się najwięcej.
Tegoroczną edycję festiwalu, która odbyła się w lutym w Miejskim Ośrodku Sztuki, zobaczyła ponad setka osób. W trakcie festiwalu zaprezentowano kilkadziesiąt premierowych krótkich filmów z 9 krajów, dodatkowo słynny Amerykański Film Reklamowy 2004, czyli zestaw filmów reklamowych uznanych za dzieła sztuki z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku oraz polskie filmy reklamowe pretendujące do tego miana. Spojrzenie amerykańskich twórców reklamy jest zgoła odmienne od polskich autorów tego gatunku. Wysokonakładowe, wielkobudżetowe produkcje, do których angażuje się znanych i cenionych reżyserów, a role w popularnych "reklamówkach" przypadają gwiazdom Holywoodu choćby w jednym procencie nie przypomina tego, co w Polsce nazywa się reklamą.
Gorzowskie pokazy obejmowały 4 wieczory, podczas których zostało wyświetlonych ponad 20 filmów. Pierwszego dnia organizatorzy zaprosili na spotkanie z różnorodnymi filmami niekomercyjnymi z zachodniej Europy, m.in. Niemiec, Włoch, Szwajcarii, Holandii i Hiszpanii. Na drugi dzień przewidziano filmy, który otrzymały nagrody EUROSHORTS 2004. Podczas trzeciego dnia wyemitowano najwybitniejsze prace twórców reklamy z USA, a polskie reklamy z ostatniej dekady. Ostatni dzień festiwalu to prezentacja filmów z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Włoch.
(Łukasz Chwiłka)
8-02-2005
/ sprawozdania z tego miesiąca
|