Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Wielkopolski

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Relacje

Podróż w czasie

Rycerze, królowie, czarownice, Cystersi, Krzyżacy, a nawet sam Napoleon przemaszerowali w niedzielę ulicami Gorzowa w Korowodzie historycznym. Barwny pochód otworzyła orkiestra dęta z Moraw. Za nią szli ucharakteryzowani gorzowscy aktorzy, Prezydent Miasta Tadeusz Jędrzejczak, i Ireneusz Taras ze Straży Miejskiej. Oprócz zawodowych aktorów w Korowodzie brali udział przede wszystkim uczniowie gorzowskich szkół. Młodzi uczestnicy przygotowali sceny z dziejów Gorzowa, od założenia miasta do wydarzeń 1982 roku.

Korowód przemaszerował Dąbrowskiego, Mieszka I i Chrobrego. Pod katedrą każda 
z formacji mogła się krótko zaprezentować. Szczególne poruszenie wśród oglądających wywołała "żywa" flaga Gorzowa w wykonaniu dzieci z SP nr 5. Pochód zakończył się na nadwarciańskim bulwarze, gdzie uczniowie gorzowskich szkól rywalizowali w konkursie na najlepszą inscenizację historyczną. Nagrodą był sprzęt multimedialny dla szkoły. Uczniowie pokazali na co ich stać. Bałem się, że to będzie odklepane, ale wyszło naprawdę świetnie. Oprócz doskonałej rozrywki ta impreza spełniła przede wszystkim rolę edukacyjną. Obawiałem się szczególnie przy scence "Otwarcie Synagogi". Antysemityzm to poważny problem, na bulwar mógł przyjść każdy, denerwowałem się że z tłumu mogą polecieć obraźliwe hasła. Nic takiego się nie stało, ludzie byli zasłuchani w pieśni, a na koniec nagrodzili młodzież gromkimi brawami - powiedział jeden z jurorów, Janusz Winiecki. 

Sami gorzowianie, którzy oglądali korowód i przybyli na bulwar poznać historię miasta odgrywaną przez uczniów, byli zachwyceni pomysłem. To bardzo piękne kolorowe widowisko, frajda dla dzieciaków i nauczyć się można, dowiedzieć ciekawych rzeczy 
o miejscu, w którym mieszkamy
- mówiła pani Urszula, która przyszła, oglądać korowód 
i inscenizacje, z wnukami - Asią i Michałkiem. Przyszedłem tylko dlatego, że moja dziewczyna bierze udział w jednej ze scenek. Ale teraz nie żałuje, że zjawiłem się dużo wcześniej, po jej występie chętnie zostanę, żeby dowiedzieć się więcej o historii Gorzowa. Widać, że nauczyciele i uczniowie musieli włożyć w to dużo pracy - podsumował Grzegorz, student PWSZ z Gorzowa. Rzeczywiście publiczność nie zawiodła, nawet podczas popołudniowej ulewy. Nie mogliśmy zakończyć konkursu, ponieważ zostało jeszcze 
5 zespołów. Dlatego przerwaliśmy pokazy na 45 minut. Zainteresowanie było duże, widzowie nie uciekli do domów - cieszył się Janusz Winiecki. 

Spośród 28 inscenizacji jury wyłoniło jedną zwycięską. Nagrodę dla swojej szkoły wygrała młodzież z Zespołu Szkół nr 21, która przedstawiła "Zaślubiny Konstancji i Konrada - 
- 1260 r.". Uczniowie nie tylko wykazali się wiedzą i znajomością epoki, ale potrafili ją przekazać w interesujący i dowcipny sposób. Zmieszali język średniowiecznych mieszkańców regionu z dzisiejszą gwarą młodzieżową. Urozmaicili swoją inscenizację tańcem i piosenkami.
 
Oprócz nagrody głównej jury przyznało nagrody pozaregulaminowe: za zgodność prezentacji z charakterem epoki - dla Zespołu Szkół Elektrycznych - "Czerwonoarmiści 
w mieście - 1945", za pomysł inscenizacyjny - Szkole Podstawowej Nr 4 - "Ochotnicza Straż Pożarna - 1882", za atrakcyjność prezentacji - Zespołowi Szkół Nr 20 - "Napoleon 
w Landsbergu - 1806", za kostiumy - dla Zespołu Szkół Mechanicznych - "Otwarcie Synagogi - 1854", a także w kategoriach: najlepsza szkoła podstawowa - Szkoła Podstawowa Nr 15- - "Pierwsi osadnicy - 1945", najlepsze gimnazjum - Gimnazjum nr 7 -
- "Cystersi sprzedają wyspę Krowiego Grodu - 1872", najlepsza szkoła  ponadgimnazjalna- - IV Liceum Ogólnokształcące - "Zryw Solidarności - 1982".

Ocenie podlegał również przemarsz ulicami miasta, w którym wzięło udział 40 grup artystycznych. Jury przy ocenie brało pod uwagę pomysłowość na udział w Korowodzie, oryginalność prezentacji, masowość, entuzjazm i zaangażowanie podczas przemarszu oraz różnorodność i trafność w doborze kostiumów, rekwizytów, a nawet żywego inwentarza. Przydzielono dwie nagrody główne i dwa wyróżnienia. Nagrodę główną ex aequo przyznano Gimnazjum Nr 7 - za pomysłowość, barwność, różnorodność, masowość 
i niezwykłą dynamikę prezentacji grupy, oraz Zespołowi Szkół Elektrycznych za efektowność, oryginalność i  przywołanie ducha historii. Wyróżnienia powędrowały do uczniów z Gimnazjum Nr 9 - za kostiumy i dynamikę prezentacji, oraz grupy z Zespołu Szkół Gastronomicznych - za zgodność prezentacji z duchem czasu i otwarty dialog 
z publicznością.

                                                                                  (tekst: Anna Piechocka)





29-05-2007
/ sprawozdania z tego miesiąca
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2024. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl