Czerwień, czyli od życia do śmierci Grodzki Dom Kultury zaprasza na seminaria z cyklu Spotkania ze sztuką. 16 listopada odbył się w GDK wykład Klary Rawicz-Lipińskiej poświęcony znaczeniu symbolicznemu kolorów w malarstwie europejskim.
Spotkania ze sztuką to cykl wykładów dotyczących różnych zagadnień z dziedziny sztuki. Na ostatnim wykładzie Klara Rawicz-Lipińska skupiła się przede wszystkim na bardzo dobrze rozpoznawalnych i wyrazistych kolorach w malarstwie europejskim jak czerwień, zieleń, żółć czy niebieski. Na przestrzeni upływających lat barwa zmieniała swoje znaczenie, niekiedy z dobrze odbieranej w danej kulturze z czasem nabierała cech pejoratywnych. Tak było na przykład z czerwienią, którą w starożytnym Egipcie utożsamiano z życiem, by z czasem w tejże kulturze stała się odpowiednikiem śmierci. Czerwień, mimo wszystko, jest kolorem, który najbardziej wpływa na percepcje, ma wiele znaczeń i zwraca uwagę nie tylko barwą.
Kolor w malarstwie obok waloru jest najważniejszym jego elementem. Odgrywa on w sztuce jak i życiu człowieka ogromną rolę. Wpływa na naszą psychikę, nastrój, umysł, sposób postrzegania świata. Niejednokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy.
W rozmaitych kulturach kolor ma odmienne znaczenie symboliczne, od fresków na paleolitycznych ścianach do kolorów heraldycznych i ubiorów sakralnych znacznie późniejszych okresów. Wpływ koloru jest też różny w zależności od kultury. Istnieją teorie koloru różnych malarzy, teoretyków sztuki, pisarzy i naukowców. Przykładem może być Goethe, Kandinsky lub Newton.
Jak z doświadczenia wiemy, czerwień działa pobudzająco, błękit i zieleń uspakajająco, żółty i pomarańczowy działają pogodnie i radośnie, dlatego nic dziwnego, że ludzie starali się to zastosować w życiu w sposób funkcjonalny. Z tych właściwości malarze zdawali sobie sprawę od wieków i należą one do repertuaru ich środków.
Kolejne spotkanie ze sztuką odbędzie się 7 grudnia o godz. 17.00, gdzie poruszony zostanie temat rzeźb nagrobnych. Wykład pt. "Cudze chwalicie… Rzecz o polskiej rzeźbie nagrobnej XVI i XVII w." tylko w Grodzkim Domu Kultury.
Tekst: Dorota Księżniakiewicz, Robert S. Sławiński Fot. Robert S. Sławiński
17-11-2010
/ sprawozdania z tego miesiąca
|