Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Wielkopolski

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Zapowiedzi

Piąta edycja Bamberki
Już 18 października o godzinie 17.00 rozpocznie się w Gorzowie V Ogólnopolski Festiwal Monodramów i Teatrów Małych Form Bamberka 2013. Organizatorem wydarzenia jest Grodzki Dom Kultury.

Otwarte dla publiczności spektakle konkursowe odbywać się będą w sali teatralnej GDK, ul. Wał Okrężny 37. Wstęp na wszystkie jest wolny. Zapraszamy. 

Program Festiwalu:
Piątek, 18 października
17.00 - Teatr Rondo ze Słupska - "Malowane"
18.00 - Teatr PiiiP z Zielonej Góry - "Tam"
19.00 - Teatr Terminus A Quo z Nowej Soli - "La Malcastreé"
20.30 - Recital Ady Kiepury (impreza towarzysząca)
Sobota, 19 października
16.00 - Jakub Konrad Korzunowicz z Olsztyna - "Niebo tuż za zakrętem"
17.00 - Teatr Stajnia Pegaza z Sopotu - "Mateczka"
18.30 - Anna Ochman z Warszawy - "Motyl"
19.30 - Teatr Art. 51 ze Zgierza - "Plan B"
21.00 - Omówienie spektakli, werdykt i wręczenie nagród
Uwaga: podane godziny mogą ulec niewielkim zmianom.

"Malowane" - Małgorzata Dwulit - Teatr Rondo (Słupsk)
Scenariusz: Małgorzata Dwulit, Katarzyna Sygitowicz Sierosławska
Reżyseria: Katarzyna Sygitowicz Sierosławska
Opracowanie muzyczne: Maciej Sierosławski

Spektakl opowiada historię dziewczyny, dla której wojna zaczęła się kiedy miała 15 lat. Postać została zbudowana na podstawie wielu wątków życiorysów wojennych dziewczyn z powieści Swietłany Aleksijewicz. Tytuł "Malowane" zapożyczony został od Łukasza Modelskiego, który tak nazywa "dziewczyny wojenne". Na wojnę szli zawsze "chłopcy malowani" albo "ułani, ułani malowane dzieci", a to przecież dziewczyny, nawet na wojnie, chciały być piękne "jak malowane". 

"Tam" - Kamila Winkler - Teatr PiiiP (Zielona Góra)
Autor tekstu, autor adaptacji, reżyser, scenograf: Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek

Historia dziewczyny, która w komunistycznej rzeczywistości próbuje odnaleźć kawałek swojego miejsca. Młoda, zbuntowana, pełna nadziei, a w końcu rozczarowania. Rozlicza swój kraj za dzieciństwo, strajki, zakłamanie i czerwień, która uderza ją w twarz i którą nosi w sercu. Chce za wszelką cenę odnaleźć szczęście i szuka go w Europie… Spektakl o tęsknocie i poszukiwaniu siebie.

"La Malcastreé" - Adriana Boś - Teatr Terminus A Quo (Nowa Sól)
Autor tekstu: Emma Santos
Scenariusz, adaptacja i reżyseria: Edward Gramont

"La Malcastreé" to spektakl o szaleństwie kobiety, która pracując w ochronce z dziećmi z upośledzeniami umysłowymi sama dotarła do źródła szaleństwa, które wytrysnęło z jej wnętrza, na skutek traumatycznych doświadczeń z tymi dziećmi. Sugestywna gra aktorki i bardzo mocne wyostrzone teksty nie pozostawiają żadnych złudzeń, że wymowa tego spektaklu wymierzona jest w system ubezwłasnowolniający jednostkę ludzką.

"Niebo tuż za zakrętem" - Jakub Konrad Korzunowicz - Teatr Form Niezależnych Korzunowicz (Olsztyn)
Autor tekstu: Jakub Konrad Korzunowicz na podstawie tekstów Janusza Korczaka
Autor adaptacji, reżyser, scenograf: Jakub Konrad Korzunowicz 

Są miejsca, gdzieś na pograniczu rzeczywistości, gdzie dusza człowiecza wreszcie może zostać oczyszczona, miejsca, gdzie wspomnienia, marzenia czy wartości mogą zostać uwolnione z więzów zapomnienia. W kontekście Janusza Korczaka, obraz i słowo staję się uniwersum, ukazującym ludzkie sprawy czy słabości nie tylko w obliczu wojny, ale przede wszystkim w zwyczajnych sytuacjach życiowych.

"Mateczka" - Teatr Stajnia Pegaza (Sopot)
wg "Matki" St. I. Witkiewicza
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Ida Bocian
Śpiew: Marta Andrzejczyk

Monodram rozgrywa się na kilku poziomach  interpretacyjnych: społecznym, psychologicznym i artystycznym. Celem twórców spektaklu jest odnalezienie niezależnej przestrzeni dla artysty, w której mógłby funkcjonować wobec ograniczeń kultury, religii i zasad społecznych. Czy jednostka może się przeciwstawić globalnemu systemowi współczesnego świata? Inspiracją stała się technika fotografii. Pojęcie NEGATYWU jest podstawową zasadą konstrukcji spektaklu, budowania roli i interpretacji.

"Motyl" - Anna Ochman (Warszawa)
Choreografia i wykonanie: Anna Ochman
Multimedia: ElektroMoonVision
Muzyka: collage (John Cage, Aldona Nawrocka, Paolo Pandolfo, Edith Piaf)

"Motyl" to spektakl inspirowany powieścią Lisy Genovej o tym samym tytule, podejmującej temat choroby Alzheimera z punktu widzenia osoby chorej. Pomimo wiedzy na temat rozwoju choroby, związku między zmianami zachodzącymi w mózgu i postępującym otępieniem, etiologia choroby pozostaje wciąż niepoznana, a niedoskonałe metody diagnostyczne oraz bardzo nikła świadomość społeczna skazują chorych na brak dostępu do istniejących już leków spowalniających rozwój choroby, a także przytłaczającą samotność. Dla bliskich najboleśniejsze jest przeczucie, że chora osoba wie, że znika, że rozpaczliwie próbuje dopowiedzieć wciąż przerywane zdanie, niedokończony gest - czy w jej głowie są one jeszcze w całości, czy został już tylko strzęp, początek, bezustannie kasowany z pamięci, zakłócany najmniejszym rozproszeniem zmęczonej uważności? Tracąc kontakt z kochaną osobą możemy tylko zgadywać, jakie są proporcje między świadomością a postępującym zagubieniem.

"Plan B" - Teatr Art. 51 (Zgierz)
Reżyseria i scenariusz: zespół
Obsada: Agata Drewnicz-Kaczmarek, Anka Perek i Justyna Zielińska
Opieka techniczna: Zbyszek Kowalski

Nie ma drugiego takiego miejsca jak dom. Może dom to jeden z ostatnich bastionów jednoznaczności, bronionej nie tylko przez rytuał sobotniego sprzątania czy pedantyczne: "Przepraszam za bałagan" pani domu, ale cały zakres porządku społecznego w tej mikroskopijnej przestrzeni. Czy mieszkanie nie jest: (…) ową bajeczną przezroczystością, w jakiej wszystko widać klarownie, w jakiej rzecz każda jawi się jako to, czym jest, i nie jest niczym innym? Świat wieloznaczny jest dopiero za progiem: Obcy to każdy z nas, gdy wychodzi na ulicę. W domu wszyscy są sami swoi.

Prezentacje konkursowe oceniać będzie jury w składzie:

Monika Wachowicz
- aktorka i tancerka, członek ZASP, organizatorka zdarzeń teatralnych. Występowała w spektaklach Teatru Cogitatur w Katowicach i Cantabile 2 w Vordinborg w Danii. Współpracowała z Gliwickim Teatrem Muzycznym i Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Współtworzyła niemiecko-polską kobiecą grupę teatralną KoME. Aktorka Teatru A Part w Katowicach, wiceprezes Stowarzyszenia Teatralnego A Part, koordynatorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part. Zrealizowała w Teatrze A Part dwa projekty solowe "Klepsydra" i "Szkice o Ofelii", które były prezentowane z powodzeniem na festiwalach teatralnych w blisko 20 krajach świata.

Anatol Wierzchowski
- reżyser, scenarzysta, instruktor teatralny, organizator imprez teatralnych i recytatorskich w Dębnie. Założyciel Teatru KOD, z którym zrealizował kilkanaście spektakli teatralnych. Teatr od lat pracuje twórczo w Dębnowskim Ośrodku Kultury. Członkowie grupy prezentują swoje spektakle na arenie wojewódzkiej i ogólnopolskiej, oraz za granicą, zdobywając nagrody i wyróżnienia.



Łukasz Drewniak
- krytyk teatralny "Dziennika Polskiego", współpracownik TVP Kultura, kurator wielu festiwali teatralnych, założyciel miesięcznika "Didaskalia". 





Marzena Maćkała, materiały GDK
Fot. z archiwum wykonawców

18-10-2013



/ zapowiedzi na ten miesiąc
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2024. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl