Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Wielkopolski

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Zapowiedzi

"Liban" w Galerii Sztuki Najnowszej
Galeria Sztuki Najnowszej, Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wlkp. zapraszają na wernisaż wystawy "Liban", 29 listopada 2014 (sobota) o godz. 17.00. O godz. 17.30 dr Andrzej Saj wygłosi podsumowanie 7-letniej działalności GSN.

Wystawa czynna do 4 stycznia 2015 r.

"Liban"
"To, co nazywa się zbiorową pamięcią, nie jest pamiętaniem, lecz ustalaniem: to jest ważne, a to jest opowieść o tym, jak do tego doszło, wraz ze zdjęciami, które utrwalają tę opowieść w naszych umysłach. Ideologie tworzą dowodowe archiwa obrazów, Obrazów reprezentatywnych, które zawierają wspólne założenia o tym, co ważne, i wywołują przewidywalne myśli i uczucia."
Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, przeł. Sławomir Magala, Wyd. Karakter, Kraków 2010 (s. 103-104)

Koń Zeissa - koło artystyczno-naukowe, przedstawia wystawę "Liban" w Galerii Sztuki Najnowszej, stworzoną przez siedmiu krakowskich artystów: Amadeusza Ferdułę, Barbarę Kosakowską, Emilię Kina, Krzysztofa Kaczmara, Patrícię Corrêa, Patrycję Maksylewicz i Szymona A. Nowaka.

Używając różnych mediów obrazowania artyści stworzyli wyobrażenie in situ, skupiając się na zagadnieniach ulotnych wspomnień i cennej historyczności Libanu.
Kamieniołom Liban służył w tej wystawie jako motyw przewodni. Od dobrze prosperującej firmy wydobywającej wapień - Liban und Ehrenpreis - założonej w 1873 roku, karnego obozu pracy w czasie nazistowskiej okupacji, planu filmowego "Listy Schindlera" Stevena Spielberga w 1993 roku, aż do obecnej formy zaanektowanej przez naturę. Oddalony od miejskiego zgiełku kamieniołom stał się sanktuarium, w którym zbiorowa pamięć kształtowana jest symultanicznie przez pierwiastek fikcji i naturę.
 
Wystawa posiada wspólny, eseistyczny dyskurs rozwijany jest w nielinearną narrację, wykorzystującą esencję strukturalną. Artyści wykorzystują różne sposoby obrazowania pochodzące z rozmaitych źródeł, by dzięki nim móc przybliżyć i przedstawić osobliwą aurę Libanu. Papier, kamień, światło i wyłaniający się z prześwitów obraz, wskazują na głębokie zainteresowanie świadomością obrazu jako - pamięci, wspomnień, reprezentacji i przestrzeni. Widzieć znaczy wierzyć!!! Nieruchome obrazy mogą przepełnić wyobraźnię i naszą wiarę w rzeczywistość. Obrazy do zakwestionowania, przeżycia, zaabsorbowania. Pojęcia oscylującej świadomości, pamięci i egzystencji. Obrazy nie będące prostą reprezentacją rzeczywistości, lecz własną rzeczywistością, jako integralną częścią Libanu. Liban Miejsce, Liban Człowiek, kontynuacja [jego] historii… rozpiętość życia.
 
Różne punkty widzenia zaprezentowane w ramach tej ekspozycji, rekonstruują Liban jako byt - istnienie. Żywy obraz możliwej pamięć.
 
Patrícia Corrêa, Kraków 18 października, 2014 r.

Kurator Galerii Sztuki Najnowszej: Romuald Kutera
Miejski Ośrodek Sztuki

29-11-2014



/ zapowiedzi na ten miesiąc
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2024. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl